gkbioculture logo flowerleft
english flag

FARMERS REPUBLIC ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ....... ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΙΚΡΙΣΜΑ

farmers republic

Τον ερχόμενο Φλεβάρη κλείνει ένας  χρόνος  λειτουργίας του Farmers Republic, μια κίνηση  εμπορική αλλά και εναλλακτική στον τρόπο πώλησης των  αγροτικών προϊόντων βιολογικών και παραδοσιακών από μικρούς και μεσαίους  έλληνες παραγωγούς. Σαν ένας από τους βασικούς συντελεστές του όλου  εγχειρήματος ( ως προς την υλοποίησή του κυρίως  ) και αυτός που έτρεξε το κομμάτι με τους παραγωγούς αναφέρω τα παρακάτω πεπραγμένα και τα κρίσιμα σημεία που θα πρέπει να προσεχθούν, ιδιαίτερα σε περίπτωση που κάποιος επιθυμεί να στήσει κάτι αντίστοιχο.
Ο  σκοπός του όλου εγχειρήματος ήταν  να φέρει πιο κοντά τον έλληνα παραγωγό φρέσκων φρούτων και λαχανικών αλλά και τον μικρομεσαίο μεταποιητή με τον έλληνα καταναλωτή και γιατί όχι μέσω της εξωστρέφειας και με τον καταναλωτή του εξωτερικού. Προσφέροντας αγνά προϊόντα , με ελληνικές συνταγές προσεγμένα και φροντισμένα , όπως έλεγε και το σποτάκι , χωρίς μεσάζοντες και εμπόρους σε χαμηλές τιμές.
Ξεκίνησε από τις εγκαταστάσεις κάπου στον Άγιο Στέφανο Αττικής σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο, όπου μαζί με την αγορά των παραγωγών, λειτουργούσε καθημερινά και παντοπωλείο, ενώ οι καταναλωτές είχαν την επιλογή να αγοράζουν προϊόντα και μέσω e-shop.
Σε αυτόν τον χώρο ο καταναλωτής έβρισκε φρέσκα-φρεσκότατα φρούτα και λαχανικά από τους πάγκους των παραγωγών  βιολογικών προϊόντων, βιολογικά αυγά , βιολογικές ελιές και από το παντοπωλείο προϊόντα ξηρού φορτίου, προϊόντα ψυγείου και μεγάλη ποικιλία  από κρασιά. Σε όλους τους παραγωγούς της αγοράς γίνονταν εργαστηριακές αναλύσεις  και τηρούνταν τα σχετικά αρχεία πιστοποίησης. Η λιανική του καταστήματος  ήταν πιστοποιημένη.

farmers republic

Σήμερα , η εγκατάσταση έχει μεταφερθεί στα Βόρεια προάστια , όπου πλέον δεν υφίστανται παραγωγοί σαν φυσική παρουσία, αλλά  πάγκοι με προϊόντα ( χωρίς τον παραγωγό-πωλητή ) και πάγκοι από εμπορικές εταιρείες πώλησης νωπών βιολογικών προϊόντων με τους πωλητές τους. Το αρχικό πλέον πλάνο έχει σαφώς διαφοροποιηθεί σημαντικά, αλλοιώνοντας  σημαντικά την όλη εικόνα του εγχειρήματος.
Τι έφταιξε ? Γιατί δεν υπάρχουν παραγωγοί ?Γιατί δεν αυξήθηκε ο αριθμός των πελατών αφού πήγε σε πιο εμπορικό σημείο ? Γιατί τα προϊόντα είναι ακριβά ?
Με όλον τον σεβασμό προς όλους του εμπλεκόμενους του εγχειρήματος και σαν άνθρωπος της Αγοράς κυρίως των βιολογικών και των πιστοποιημένων προϊόντων από το 1997, θεωρώ πως τα παρακάτω  βασικά ζητήματα , ήσαν και αυτά που οδήγησαν σε αυτήν την εικόνα :

Σε πρώτο λόγο την ευθύνη έχει η Διοίκηση (πάντα έτσι είναι, δυστυχώς) η οποία οφείλει να παρακολουθεί από κοντά τα τεκταινόμενα και ειδικά σε τέτοια project , που υπάρχουν πολλές μεταβλητές.

  • Δεν υπήρξε στρατηγικός σχεδιασμός για το τι προϊόντα θα αποτελέσουν το εμπορικό μίγμα του παντοπωλείου και με ποια κριτήρια θα επιλεγούν οι παραγωγοί/προμηθευτές αυτών ( μιλώ για το ξηρό φορτίο ). Όλα έγιναν βιαστικά. Χωρίς προγραμματισμό.
  • Το καθεστώς της παρακαταθήκης και η στρεβλή του εφαρμογή δεν βοήθησε στο να εγκαθιδρυθεί  σχέση εμπιστοσύνης.
  • Δεν υπήρξε σωστή στρατηγική  όσο αναφορά την εικόνα και το μήνυμα  του εγχειρήματος προς τα έξω ( καταναλωτές και παραγωγοί ). Οι μέθοδοι και οι άνθρωποι που δούλεψαν για αυτό  δεν ήσαν αντίστοιχου επιπέδου.
  • Μη σωστή επιλογή ανθρώπων στην γενική διεύθυνση της εταιρείας ( νευραλγικό πόστο, συνδετικός κρίκος εργαζομένων / παραγωγών και Διοίκησης).
  • Μη στήριξη των παραγωγών σε θέματα τεχνικής υποδομής στο νέο κατάστημα της Ν. Ερυθραίας , όπως ψυκτικοί θάλαμοι, parking κλπ.
  • Υψηλές οικονομικές απαιτήσεις αναλογικά , από τους παραγωγούς για την κάλυψη του κόστους των πάγκων τους , εξαντλητικό  ωράριο/παρουσία.
  • Μη σωστό και ευέλικτο σύστημα μηχανοργάνωσης που δημιουργεί προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία αλλά και στην όποια εμπορική πολιτική εφαρμόζεται.

farmers republic

Οι παραγωγοί και οι ευθύνες τους

  • Μη ύπαρξη ομαδικού πνεύματος συνεργασίας ( πλην ελαχίστων εξαιρέσεων ).
  • Επιδίωξη για γρήγορο οικονομικό όφελος.
  • Υψηλές τιμές προϊόντων σε αρκετές των περιπτώσεων.

Προτάσεις
Για όποιον/α σχεδιάζει κάτι αντίστοιχο με real παραγωγούς :

  • Ικανή και έμπειρη Γενική Διεύθυνση.
  • Στην ευρεθείσα θέση για το νέο κατάστημα , στήσιμο κατάλληλου χώρου με προδιαγραφές για αυτό που θέλουμε να προσφέρουμε, τόσο στους παραγωγούς, όσο και στους καταναλωτές.
  • Κατάλληλο σύστημα μηχανοργάνωσης που απλοποιεί τις διαδικασίες αγοράς-πώλησης-είσπραξης και πληρωμής.
  • Συμβόλαια με τους παραγωγούς ή ομάδες παραγωγών ή συνεταιρισμούς  και όχι με εμπόρους  διάρκειας 18 μηνών με λογικό και αναλογικό κόστος ανά παραγωγό ( κριτήρια ). Θα περιλαμβάνει χώρο parking , ψυκτικό θάλαμο και on line σύστημα πωλήσεων.
  • Υπηρεσίες προς παραγωγούς/μεταποιητές σε θέματα ασφάλειας ,υγιεινής και πιστοποίησης  προϊόντος .Έξτρα χρέωση με αναλογικές εκπτώσεις.
  • Προώθηση προϊόντων σε χώρες του εξωτερικού, δυνατότητα συμμετοχής σε αντίστοιχες εκθέσεις.
  • Κατάλληλο και έμπειρο προσωπικό επιλεγμένο με κριτήρια και προϋπηρεσία.
  • Σχεδιασμός προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ή μοναδικότητα προϊόντων ( ποιότητα, προέλευση ).

farmers republic

Οι παραπάνω σκέψεις μου γίνονται καλοπροαίρετα και στα πλαίσια της ενημέρωσης για κάθε ενδιαφερόμενο παραγωγό,  ή και επιχειρηματία που σκέφτεται ίσως κάτι σχετικό να κάνει.
Είναι αλήθεια πως, όπως είχα δηλώσει πριν αποχωρήσω από το σχήμα, το όλο εγχείρημα είναι δύσκολο και τολμηρό λόγω  και των εσωτερικών παθογενειών που υπάρχουν   και που έρχεται να αντιμετωπίσει.  Αυτό όμως ήταν και η πρόκληση  για την οποία και εργάστηκα σχεδόν ένα έτος. Η αλλαγή  της φιλοσοφίας απέναντι στα πράγματα ( δεν υφίσταται πλέον  ο κρίκος παραγωγός/καταναλωτής )  αλλά και η στάση απέναντί μου, με οδήγησαν προς την έξοδο, καθώς έχω μάθει ( καλώς ή κακώς ) να υπηρετώ με πίστη τις αρχές μου.

Ευχαριστώ
Γιάννης Κουρτίδης
Γεωπόνος

farmers republic

Χρήσιμοι σύνδεσμοι

Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

Οργανισμός FAO του ΟΗΕ

COPA - COGECA

IFOAM

iv

Δείτε αυτόlittle birds

 

 

 

 

proud