Η επιβολή προστίμων σε παραγωγούς βιοκαλλιεργητές πριν λίγο καιρό , από την Γ. Γ. Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης , για την μη διάθεση ταμειακών μηχανών αλλά και της παραγωγικής άδειας για τις Λαϊκές , αποτέλεσε την σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.
Τα πρόστιμα ήταν αρκετά τσουχτερά και λόγω κρίσης δυσβάσταχτα για τους παραγωγούς , οι οποίοι μέσο αντιπροσωπείας τους επισκέφτηκαν τον Υπουργό κ. Σκανδαλίδη και του ξανά έθεσαν το ζήτημα των αδειών για τις Λαϊκές Βιολογικές Αγορές και την συμμετοχή του Υπουργείο Ανάπτυξης στο όλο σύστημα. Ο Υπουργός διαβεβαίωσε πως θα επιμεληθεί προσωπικώς για το θέμα αυτό και πρότεινε κοινή συνάντηση με όλους τους εμπλεκόμενους Φορείς.
Εμείς θυμίζουμε παρακάτω την πορεία του σχετικού νομοθετικού πλαισίου που έγινε και αφορούσε στους όρους και τις προϋποθέσεις λειτουργίας των Λαϊκών Αγορών και δικά μας συμπεράσματα και προτάσεις.
- Με το ΠΔ 115 /2008 ,το οποίο και αντικατέστησε το ΠΔ 51/2006 , τέθηκαν οι όροι και οι προϋποθέσεις για την λειτουργία των Λαϊκών Αγορών Προϊόντων Βιολογικής Γεωργίας που κυκλοφόρησε στο ΦΕΚ τεύχος Α' Αρ. 179 / 28 Αύγουστος 2008.
- Πολύ πριν το ΠΔ 115/2008 ομάδα επιστημόνων / εμπειρογνωμόνων με συντονιστή τον ΕΛΟΤ ( Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης ) έθεσαν σε δημόσια κρίση στις 15/12/2006 το πρότυπο ΕΛΟΤ 1428 για τον Κανονισμό Λειτουργίας των Αγορών των Βιοκαλλιεργητών.
- ΠΟΛ 1065 / 18.05.2010 Ένταξη στη δεύτερη κατηγορία τήρησης βιβλίων του Κ.Β.Σ., του πωλητή αγροτικών προϊόντων στις κινητές λαϊκές αγορές ή πλανοδίως
- ΠΟΛ 1189 / 20.12.2010 Έκταση εφαρμογής της Α.Υ.Ο . ΠΟΛ 1065 για τους αγρότες που πουλούν τα προϊόντα τους στις Λαϊκές Αγορές-Παροχή διευκρινήσεων.
- Σχέδιο Νόμου για το Προεδρικό Διάταγμα που αφορά : Όροι και Προϋποθέσεις Ίδρυσης, Οργάνωσης, Λειτουργίας και Ελέγχου των Αγορών Βιοκαλλιεργητών.
Συμπεράσματα – Προτάσεις
Είναι σαφές πως το πρώτο νομοθετικό πλαίσιο ( ΠΔ 115 / 2008 ) κινήθηκε σε χώρους μη σχετικούς με την βιολογική γεωργία ( π.χ . χορήγηση αδειών από ΔΣ των ΟΛΑ-Α.Π. και ΟΛΑ-Θ, χορήγηση βεβαιώσεων από τις εκάστοτε Νομαρχίες Γ. Γ. Εμπορίου ή και την διενέργεια ελέγχων με τριμερή επιτροπή με πρόεδρο προϊστάμενο του Υπουργείου Ανάπτυξης της Γ. Γ. Εμπορίου κλπ ) . Στο εν λόγω προεδρικό διάταγμα το καθόλα αρμόδιο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – υπενθυμίζουμε, η εποπτεύουσα Αρχή του όλου συστήματος της Βιολογικής Γεωργίας στην χώρα μας – δεν είχε την αντίστοιχη θέση και αρμοδιότητα που του αναλογεί!
Το πρότυπο ΕΛΟΤ 1428 είναι προς την σωστή κατεύθυνση και θα λύσει αρκετά προβλήματα ουσίας για το θέμα της λειτουργίας των Λαϊκών. Ίσως σε μερικά θέματα πρέπει να είναι πιο ευέλικτο και λιγότερο γραφειοκρατικό (κατά την σύσταση του Ε.Σ.Α.Β. χρειάζονται 15 εκπρόσωποι π.χ . και από το Υπουργείο Πολιτισμού για γαστρονομικό τουρισμό!), κάτι που σίγουρα δεν ενδιαφέρει, τουλάχιστον τώρα, τους βιοκαλλιεργητές μας!
Οι παραπάνω ΠΟΛ αποτελούν, καλώς ή κακώς νόμο του κράτους και θα πρέπει να τηρούνται από όλους ανελλιπώς και άρα και για τους παραγωγούς των Λαϊκών βιολογικών Αγορών.
Τέλος πιστεύουμε πως το αρμόδιο ΥΠ.Α.Α.Τ. καθώς και η ηγεσία του πρέπει να ασχοληθούν επιτέλους με το σοβαρό αυτό θέμα και να είναι αυτή , μαζί με τους παραγωγούς – βιοκαλλιεργητές οι συντονιστές από κοινού του όλου θέματος , το δε Υπουργείο Ανάπτυξης και ειδικότερα η Γ. Γ. Εμπορίου να προσφέρει της υπηρεσίες της στα πεδία που κυρίως την αφορούν π.χ. αγορανομικές διατάξεις, ταμειακές μηχανές κλπ.